Tarinamme

Aitomation syntyi tarpeesta tehdä asioita fiksummin 

Kun vuonna 2018 aloitimme, ei kaikkea tarvinnut keksiä uudelleen: ihmisten rutiinitöitä ja prosesseja oli jo päästy automatisoimaan, datan kerääminen kiinnosti useimpia, eikä ohjelmistorobotiikan liiketoiminnallisia hyötyjä tarvinnut enää erikseen perustella. Lisäksi low code -alustat mahdollistivat nopeat ja kustannustehokkaat, eli trendikkäämmin leanit, tavat tehdä uusia asioita tehokkaammin. 

Digimurroksen vauhdissa homma oli kuitenkin jäänyt ikään kuin kesken:  

  • Automaatiota tehtiin pistemäisinä ratkaisuina saarekkeissa, mutta ei niiden välisinä ketjuina. Siilojen automatisoinnista saatavat hyödyt oli nopeasti kaluttu. 
  • Järkälemäiset järjestelmät pyörittivät pääosaa liiketoiminnasta ja niihin oli investoitu valtavasti rahaa — joka vaikeutti monoliiteista luopumista. Toisaalta niiden muokkaaminen uusiin liiketoimintatarpeisiin oli lisäksi kankeaa, hidasta ja kallista. Toisin sanoen häntä heilutti koiraa 
  • Ihmisiä käytettiin yhä rutiinihommiin, joita voisi helposti automatisoida: esimerkiksi kirjaamaan samaa tietoa useaan eri järjestelmään, hakemaan dataa ulkopuolista lähteistä tai toimimaan rutiinitiedon välittäjänä.  

Kun asioita tehdään fiksusti, ei järjestelmämuutokset ole itseisarvo 

“Fiksumman tekemisen” juju piilee siinä, että rohkenemme ottaa reilusti kantaa siihen, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei: joskus on parasta koodata jokin asia pitkästä puusta, mutta aika usein tehokkaampi ratkaisu on tehdä se low code -välinein. Yksiselitteisintä on kuitenkin se, että jokaista kärrypolkua ei kannata asfaltoida, eikä automaatiolla voi ratkaista prosessiongelmaa.  

Siksi otamme ensiksi yhden askeleen taaksepäin, ja suin päin automatisoinnin sijaan tarkastelemme ensin itse liiketoimintaa ja sen tarpeita.  

Jos perinteinen lähestyminen on kuin yksi teollisuusrobotti tehtaalla, on Aitomationin ratkaisuna tuotantolinja — teemme pitkiä ketjuja, jotka voivat mennä yli useiden eri järjestelmien ja organisaatiorajojen. Ytimekkäästi sanottuna: meitä kiinnostaa yksityiskohtien sijaan eheä ja liiketoiminnallisesti toimiva kokonaisuus, ja siksi puutumme vain siihen mikä kannattaa. Järjestelmien mullistus tai edes muutos itsessään ei ole itseisarvo.  

Sen sijaan olennaista on kysyä, voisiko tämän tehdä fiksummin?  

Yleensä voi. 

Niinpä tälläkin hetkellä jossain säästyy henkilötyövuosia, lyhenee läpimenoaika ja vapautuu pääomaa fiksumpaan käyttöön, koska olemme saapuneet paikalle. Lopputuloksena asiakkaan raha kiertää nopeammin, sitä kuluu vähemmän ja asiakkaidemme asiakkaat ovat tyytyväisempiä. Paras käyntikorttimme on niin hyvä käyttö- ja asiakaskokemus, ettei sen taustalla raksuttavaa teknologiaa edes huomaa.  

Meidän hommana on Laittaa Asiat Virtaamaan.