Toteutimme asiakkaallemme vaativan Power Pages -pohjaisen liiketoimintaratkaisun. Projekti oli mielenkiintoinen ja keräsimme sen aikana paljon oppeja. Koen näiden oppien olevan arvokkaita varsinkin ensimmäistä Power Pages projektia tekeville henkilöille. Se innosti minut tiivistämään kokemuksemme tähän kirjoitukseen, sillä ajatuksella mitä olisin itse halunnut kuulla ensimmäiseen projektiin lähtiessä.
Ratkaisu
Aitomationin vakuutusalalla toimiva asiakasorganisaatio kaipasi sujuvuutta tiettyjen heidän asiakkaitansa koskevien prosessien hoitamiseen asiointiportaalin avulla. Projekti alkoi tammikuussa PoC-vaiheella, jossa varmistettiin, että Power Pages on oikea työkalu haluttujen lopputulosten aikaansaamiseksi, jonka jälkeen siirryttiin itse projektin toteutukseen.
Portaali suunniteltiin helpottamaan monivaiheisten pyyntöjen tekemistä asiakkaamme ja heidän omien asiakkaidensa välillä. Näiden pyyntöjen syöttämisen ja käsittelyn prosessi oli vaativa ja siinä on paljon yksityiskohtien ohjaamaa variaatiota. Tämä monimutkaisuus vaati tarkkaa projektin ohjausta ja kannusti pohtimaan eri teknisiä vaihtoehtoja.
Projektin tavoitteet
Tavoitteenamme oli kehittää ratkaisu, jossa käyttäjät voisivat täyttää useita erilaisia pyyntöjä yhdellä lomakkeella ja palata tarvittaessa muokkaamaan sitä. Ratkaisun tulisi myös auttaa strukturoimaan asiakkaiden pyyntöjä ja ohjata käyttäjiä syöttämään tiedot oikein mm. automatisoimalla laskentaa. Aiemmin pyynnöt koostuivat vapaamuotoisesta tekstistä ja liitteistä, joiden käsittely oli hidasta. Pyynnössä tarvittavat laskelmat tehtiin käsin ja ne olivat siksi hyvin alttiita inhimillisille virheille. Tämän lisäksi pyrimme tekemään portaalin mahdollisimman helppokäyttöiseksi, jotta prosessin monimutkaisuus ei näkyisi käyttäjälle.
Tiimit
Aitomationin projektitiimissä oli kolme kehittäjää ja arkkitehti, jotka vastasivat teknisestä toteutuksesta. Itse toimin sekä projektipäällikkönä että Power Pages -kehittäjänä.
Asiakasorganisaatiolla oli neljän hengen projektitiimi, johon kuuluivat alan asiantuntijat sekä ratkaisun omistaja. Tämän lisäksi myös portaalin käyttäjät ovat olleet alusta asti aktiivisesti mukana testaamassa ja antamassa palautetta. Asiakkaamme vankan kokemuksen sekä käyttäjien palautteen avulla varmistimme, että ratkaisumme vastaisi heidän tarpeitansa ja sen myötä olemme jatkuvasti pystyneet parantamaan portaalin käyttökokemusta.
Vinkkini Power Pages kehittäjille
Ennen tätä projektia olin mukana yhdessä isossa, vuosia kestäneessä, Power Pages toteutuksessa, jossa sain hyvän kokonaiskuvan portaalin kehittämisestä. Tämän projektin myötä huomasin kuitenkin miten paljon Power Pages -teknologia on kehittynyt sen jälkeen ja konfiguroinnista on tullut koko ajan helpompaa ja nopeampaa. Kynnys aloittaa Power Pages -kehittäjänä on mielestäni madaltunut uusien helppokäyttöisempien ominaisuuksien myötä.
Kuten tiedetään, teoria poikkeaa yleensä käytännöstä, joten listasin alle asiat, jotka on hyvä ottaa huomioon ensimmäistä projektia tehdessä.
Do’s
Don’ts
Yhteenveto
Mielestäni Power Pages on monipuolinen työkalu, joka soveltuu hyvin asiakasportaaleihin ja muihin tilanteisiin, joissa sivustolla on paljon ulkoisia käyttäjiä. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, jos luovuutta ja osaamista sekä intoa koodaamiseen löytyy. Kannustankin kaikkia tutustumaan Power Pages teknologiaan ja juttelen mielelläni aiheesta lisää.