Arvostan eteenpäin menemistä ja uuden oppimista. Tässä työssä niistä pääsee nauttimaan monelta kulmalta: projekteissa näen asiakkaiden toiminnan kehityksen ja Aitomationin työntekijöiden osaamisen kasvun. Näistä molemmista tulee hyvä mieli.
Yksinkertaistettuna prosessi tarkoittaa niiden työvaiheiden yhdistelmää, jolla yritys tuottaa arvoa asiakkaille. Tietotyössä kyse on usein datan koostamisesta ja jalostamisesta eri järjestelmissä. Prosessikehityksessä tunnistetaan, analysoidaan ja tehostetaan näitä tieto- ja työvirtoja, jotta asiakas saavuttaa asettamansa tavoitteet.
Yritys pääsee kiinni laajempiin hyötykokonaisuuksiin. On helpompi nähdä ”pinnan alla” piileskelevät ratkaisumallit, kun tunnetaan prosessi, tietovirrat ja rajoitteet. Asiakas voi valita haluaako toteuttaa yksittäisiä pisteratkaisuja vai laajempia kokonaisuuksia.
Prosessikehityksessä lähdetään liikkeelle tavoitteiden selkiytyksestä ja niiden konkretisoinnista. Tämän jälkeen edetään prosessin nykytilan ja tietovirtojen analysointiin. Lopputuloksena asiakkaalle tuotetaan ratkaisuvaihtoehdot ja niiden business caset tavoitteita vasten.
Selkeintä on määrittää avainmittarit ja minkä verran niiden halutaan paranevan. Prosessikehityksen toimenpiteiden jalkauduttua voidaan todeta ovatko mittarit muuttuneet halutusti. Jos mittareita ei ole valmiiksi olemassa, ne voidaan määrittää prosessijohtamisen periaatteita noudattaen.
Kannattaa varmistaa teknisen toteutuskyvyn olemassaolo ja ketterien kehitysmenetelmien hallinta. Havaintojeni mukaan tiedon laadun ja virtaavuuden parantaminen on usein keskeinen kohde tietotyön prosessien tehostamisessa. Käytännön ratkaisut ovat usein teknisiä, kuten automaatioita, integraatioita ja käyttöliittymiä.
Aitomationilla on poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet kehittyä ja siihen saa tukea niin sisäisesti kuin Bravedo-konsernistakin. Yritys kasvaa koko ajan, viimeisimmäksi Portugalin suuntaan. Teemme vuosi vuodelta laajempia ja monimutkaisempia projekteja, joissa riittää tekemistä ja kasvun paikkoja useille eri rooleille.