Prosessilouhinta kehittäjän näkökulmasta
Sain vastikään mahdollisuuden olla mukana prosessilouhintaprojektissa, jossa suuri osa louhitusta datasta oli lähtöisin järjestelmästä, jota olen ollut itse kehittämässä. Pääsin näkemään läheltä, miten prosessilouhinnan avulla voidaan analysoida ja optimoida monenlaisia liiketoimintaprosesseja. Se opetti minulle myös kehittäjänä paljon uutta, vahvisti omia mietteitä ja samalla muutti vanhoja käsityksiä.
Prosessilouhinnan hyödyt ja käytännön mahdollisuudet
Prosessilouhinta yhdistää liiketoiminnan, teknologian ja datan tarjoten kehittäjille ja organisaatioille työkalut tunnistaa ja ratkaista prosessien ongelmakohtia. Oikein käytettynä se ei ainoastaan paranna olemassa olevia toimintoja, vaan auttaa luomaan perustan jatkuvalle kehitykselle. Louhintatyökalut hyödyntävät organisaation dataa ja luovat visuaalisia näkymiä prosessien todellisesta toiminnasta ja toimivuudesta. Ne voivat paljastaa muun muassa:
- Pullonkauloja: Missä prosessin osissa syntyy eniten viivettä?
- Poikkeamia: Tapahtuuko prosessi suunnitellulla tavalla, vai onko käytännön toteutuksessa odottamattomia variaatioita
- Optimointimahdollisuuksia: Mitkä vaiheet ovat manuaalisesti raskaita tai vievät liikaa resursseja suhteessa niiden tuottamaan arvoon?
Kehittäjälle prosessilouhinta tarjoaa parhaimmillaan arvokkaita datalähtöisiä oivalluksia, jotka voivat paljastaa niin järjestelmäparannuskohteita kuin uusia mahdollisuuksia toimintatapojen kehittämiseen. Esimerkiksi käyttäjien toimintojen analysointi voi tuoda esiin järjestelmän ominaisuuksia, joiden tekninen toteutus ei täysin tue prosessien sujuvuutta.
Auditlokit osana analytiikkaa
Auditloki on erinomainen esimerkki monesta järjestelmästä entuudestaan löytyvästä ominaisuudesta, jota voidaan käyttää tehokkaasti prosessilouhinnan tietolähteenä. Aiemmin olen pitänyt auditlokia asiakkaalta tulleena ja ensisijaisesti tietoturvaan littyvänä vaatimuksena, jonka tarkoituksena on ollut mahdollistaa tapahtumien jäljittäminen ongelmatilanteissa ja tapana palata ajassa taaksepäin ja selvittää, mitä tapahtui, milloin ja kenen toimesta. Auditlokit tallentavat perinteisesti käyttäjä- ja järjestelmätapahtumia aikaleimojen kanssa, mutta niiden merkitys kasvaa huomattavasti, kun niitä hyödynnetään prosessianalyysissä. Tällainen tapahtumiin ja aikaleimoihin perustuva data mahdollistaa ongelmakohtien tunnistamisen kuten missä vaiheessa käyttäjät kohtaavat haasteita tai missä järjestelmän suorituskyky alkaa heikentyä.
Jos järjestelmässä on tapahtumakohtainen lokitus, jo olemassa oleva data voidaan ottaa uuteen käyttöön ja muuttaa arvokkaaksi prosessikehityksen työkaluksi. Kehittäjän vastuulla on tällöin varmistaa, että nämä tietolähteet ovat riittävän kattavia ja helposti hyödynnettävissä prosessilouhintatyökaluilla. Tästä syystä tapahtumalokitus kannattaa ottaa huomioon jo järjestelmän suunnitteluvaiheessa. Näin data on valmiiksi saatavilla ja helposti käytettävissä tulevia prosessianalyysejä ja kehityshankkeita silmälläpitäen.
Asiakkaan rooli
Vaikka prosessilouhinta ja sen tulokset tarjoavat parhaimmillaan runsaasti tietoa ja näkemyksiä, niiden muuttaminen konkreettisiksi toimenpiteiksi vaatii asiakkaan aktiivista osallistumista. Jos esim. löydetään useampia pullonkauloja, on yhdessä asiakkaan kanssa arvioitava, mitkä niistä vaikuttavat eniten liiketoiminnan tavoitteisiin. Tämä priorisointi varmistaa, että kehitystyö keskittyy eniten arvoa tuottaviin muutoksiin.
Kehittäjän rooli on tuoda analyysitulokset asiakkaan käyttöön selkeästi ja visuaalisesti esitettyinä sekä tarjota teknisiä ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi. Tiivis yhteistyö ja yhteinen ymmärrys prioriteeteista varmistavat, että kehitystyö ei vain ratkaise teknisiä ongelmia, vaan tuottaa todellista lisäarvoa liiketoiminnalle. Prosessilouhinnan avulla kehittäjä ja asiakas voivat yhdessä rakentaa tehokkaampia, sujuvampia ja menestyksekkäämpiä prosesseja.
Artikkelin kirjoittaja: Olli Wirén, Outsystems Specialist
Submit a comment