haasteet, joita ratkaisemme

"Välillä voi olla vaikea tunnistaa, missä kaikessa liiketoiminnan kehittämisessä digitalisaatiota tulisi hyödyntää ja miten. Tai löytää keinoja saada vielä enemmän irti jo tehdystä kehittämisestä.

Alle olemme koonneet joitakin tyypillisiä tilanteita sekä liiketoiminnan että konkreettisten käyttötapausten näkökulmasta.

Ota rohkeasti yhteys, mikäli nämä asiat mietityttävät ja haluat saada sparrausta tai toista näkemystä. Meillä on osaamista keskustella sekä strategisen, taktisen että operatiivisen tason haasteista."

Pasi Pölönen
Pasi Pölönen
Founder, konsultointi, toiminnan kehittäminen
Puhelin: +358 40 501 4700 pasi(ät)aitomation.fi

liiketoiminnan tilanteita, joissa olemme mukana

Tyypillisiä liiketoiminnan tilanteita, joissa bisnesteknologia-konsultointimme pystyy auttamaan:

Palvelukeskusten tai keskitettyjen toimintojen toiminnan kehittäminen

• Tuemme asiakkaan omaa organisaatiota tunnistamaan kehityskohteita automaatiolle

• Käytämme dataa ja analytiikkaa toimintojen iteroimiseksi ja parantamiseksi

Asiakasrajapintaan ulottuvien prosessien ja työnkulkujen kehittäminen

• Esimerkiksi tilausten, sopimusten tai laskujen käsittelyn läpimenon nopeuttaminen
• Laadun parantaminen, virheiden vähentäminen
• Näkyy loppuasiakkaalle, esim. kuluttajalle parantuneena laatuna tai nopeampana vasteaikana.

Liiketoiminnan ketteryyden kehittäminen tilanteissa, missä ERP syystä tai toisesta rajoittaa tekemistä

• Jokin tarve (prosessi/työnkulku) edellyttäisi usean järjestelmän käyttöä
• End-to-End prosessien virtaviivaistaminen
• ERP roadmap/kehitysloki on täynnä ja liiketoiminalla olisi silti tarve saada toiminallisuutta

Kumppanuusmallilla asiakkaiden oman kehittämisen vauhdittaminen

• 'Citizen Developer' -toimintamallilla koulutamme ja tuemme asiakasta oman osaamistason nostamisessa
• Teemme alihankintana automaatio, analytiikka ja datapalveluita osana asiakkaan omaa tarjoamaa

Taloushallinnon tehokkuuden kehittäminen

• Läpinäkyvyyden lisääminen raportoinnilla ja analytiikalla
• Tehtävien ja toimintojen tehostaminen

käyttötapauksia, joita ratkomme

Tyypillisiä prosesseihin, työnkulkuihin ja tehtäviin liittyviä käyttötapauksia, joita autamme tehostamaan ja parantamaan automaation ja analytiikan avulla:

Tehtäväautomaatio

• Perinteinen käsityön korvaaminen
• 50-90% automaatiot, ideaalisti pidempi työnkulku yli useamman järjestelmän
• Edellyttää tekemisen volyymia 1 FTE per tehtävä tai 3-5 FTE tiimi tehtäväalueella

Uudet käyttöliittymät

• Käsittelyn tehostaminen, jos tehdään yksinkertaisia asioita monipuolisilla järjestelmillä
• Prosessioptimoidut käyttöliittymät
• Tuottavuus ja työntekijäkokemus

Prosessin muotoilu automaatiolle

• Muotoillaan prosessi automaatiolle soveltuvaksi
• Keskitettyjen prosessien analysointi, automatisointi ja käyttöliittymät
• Automaatiohyödyt: FTE säästöt, läpimenoaika, prosessilaatu, asiakaskokemus

Esikäsittely / Jälkikäsittely

• Työjonojen ja läpimenoaikojen tehostamiseen, esim. tiedon esitäyttö
• Merkittävä asiakaskokemuselementti
• Tehostaa erityisesti prosessointitiimien toimintaa

Casen juoksuttaminen prosessissa

• Kun asia/case kulkee monen järjestelmän läpi, juoksuttajana on yleensä ihminen
• Kone juoksuttaa casen, ihminen auttaa
• Merkittävät FTE säästöt, läpimenoaika, prosessilaatu, asiakaskokemus

Prosessin näkyvyyden parantaminen

• Kokonaisprosessin näkyvyyden parantaminen datan kartoituksella
• Poikkeushallinta, pullonkaulat, muu prosessinhallinta automaattiseen seurantaan
• Tuottavuusparannukset

Prosessin täydentäminen

• Pääjärjestelmä ei tue liiketoimintatarvetta, täydennetään toiminnallisuutta: lisälaskenta, taustatyöt, tietojen vienti/tuonti
• Tietojen tai prosessin linkittäminen järjestelmien välillä poistaa “kliksuttelua”

Prosessin / casen seuranta

• Kun asia/case kulkee monen järjestelmän läpi, läpinäkyvyys häviää
• Automaattinen case seuranta / case log
• Tiedolla johtaminen, Prosessilaatu

Datapohjainen suunnittelu / ennakointi

• Mallinnetaan toteutunut operatiivinen tieto ja ajurit tulevasta
• Työkuorman ennakointi -> työvuoro-suunnittelun optimointi
• Merkittävät FTE säästöt , parantunut asiakaskokemus